torsdag 3 december 2009

Bakdags!


Igår fick man med en jättefin bakbok med Aftonbladet. Boken är skriven av Salatjejen som har bloggen Linneasskafferi där jag ofta är in och kikar för hon gör så mkt gott. Det kommer 19 böcker till och det skulle vara kul att köpa alla, få se hur jag gör.
.
Sugen på att baka blev jag av att se alla fina bilder så jag satt i gång med att göra Lingonkakor, i boken hette de Blåbärskakor men jag bytte ut blåbären till lingon istället och pudrade dem med florsocker så de skulle bli lite juliga. Jättegoda blev de och enkla att göra dessutom.
.
Blåbärskakor/Lingonkakor
Ca 20 st
150g smör
2dl socker
3tsk vaniljsocker
1ägg
5dl mjöl
2tsk bakpulver
3msk grädde
1dl frysta lingon eller blåbär
Rör smör, socker och vaniljsocker poröst
Tillsätt ägg
Blanda i mjöl, bakpulver och grädde
Rör allt till jämn deg
Rulla små bollar, lägg dem på plåt med bakplåtspapper
Tryck ner några bär i varje kaka
Grädda 15min i 175 grader

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt !
Tack för tipset, höll ju på att missa boken men jag ringde affären o de la undan ett ex till mig !!!!
Suttit o gottat mig med den ikväll !
Kram till dig från mig !
D

Anonym sa...

Tittade in här idag igen , blev sugen efter att vi pratat !
Nu har jag kokat Clementinmarmelad- superenkelt o mumsigt !!!
Din bild är så julig och fin- vill äta upp den !!!
Kram från D